Saturday, February 19, 2011

BEZA laki ngan ompuan shopping!


ktkorg tauk x pompuan ngan laki sentiasa berbeza dalam hal beli barang sama ada di kedey biasa ataupun kedey shooping complex. tok aku list down lah perbezaan ya dalam erti kata lain madah dimensi lain dalam beli barang tok. 

MEMILEH BARANG (Choose)
P : sama ada dalam sedar atau sik pompuan sebenarnya jarang beli barang nya dah pilih. selalunya nya akan combo meal meli barang. even nya dah milih nak lain tapi nya akan beli nak lain juak.. dalam erti kata lain takut lejuk ngan nak dipilih..so semuanya akan berakhir dengan membazir. 

L : ada ka cdak tok mileh barang? mun sik salah aku cdak ambik jak apa nak ditangga. huhu.. sebab cdak dah ada target apa nak dibeli. sebab ya mun laki madah nya ada barang nak dibeli boh jak ktkorg mok ajak nya raon cney2 gik sebab nya akan rasa benda ya membazir..tp bukan membazir duit..tp membazir masanya..



BARANG YANG DIBELI (BOUGHT ITEM)

P : mungkin cam sik logik tapi pompuan boleh menghabiskan beratus-ratus untuk benda yang nya dah ada..contohnya..baju kurong..kasut..selepa.. pin baju a.k.a brooch.. tudong.. and banyak gk lah.. tapi ney nak molah nak oh..ya dah kira nafsu..bukan nafsu batin jak ada..nafsu jiwa pun perlu dipenuhi supaya sik sakit jiwa. haha..psssttt.... aku ada 4 wedges and cgek gik nang belom dipakey..hehe..

L : mun ekot laki tok..contoh paling dekat adalah kasut. jarang nangga laki meli kasut selalu..tp mun dah meli ya Nau'zubillah jak rega..takut nak nangga tag price.. 300$ 400$ ya semua kira ok lah bagi cdak..sloa jean pun 200$ ke atas.. but for sure cdak jarang beli pasya gik..mun dah kira balit...wedges aku rm70 - rm80 cgek..pasya ada 4 igek dalam masa 2 bulan. dah 300 lbih dah.. kasut adik ku (lelaki..) rm299 cgek. tp nya beli 3 bulan sekali..huhu..fikir2..

MASA YANG DIPERLUKAN (time)

P : sehari pun sekda hal..masa yang ompuan perlukan mun nak meli barang nang agak melampau ckit. kadang2 one day berjalan pun sik lelah.. kira tahap energy pompuan sangat aktif pada mode membeli belah. aku pun sik lepas la..kira macam jalan2 macam bulan posa. 3 tahun pun tahan sik minum air..sekda lelah langsong..tp cuba mbak ngemas rumah ka..mbak masak pakey bukak posa ka..alu lah lembek..macam org sekda makan 3 hari jak maka masa saho ya kedak org makan pengilan jak. bena sik? mun bulak ya nang sah la ktkorg ya bulak..sapa sik suka buang duit nak? tp kawalan dirik ya sgt perlu la..! (u/p : aku just ada 3 igek jak baju raya taun tok tek..hehe) Jimat sik?

L : laki dapat beli barang dalam masa 4 minit 35 saat. kira kedak pantas tahap magis la..belom sempat gik org saman kupon paking kat Satok sampey ke kereta. dah sampey balit dah...(analogi kepantasan tek contohnya).. sebab apa? sebab cdak hanya beli. cdak sekda pilih2 gk.. Bagus juak kan... : )


Jadi kepada anda2 di luar ya..boh la belanja macam anak tokey balak..anak tokey balak pun agik berkada-kada time belanja duit! belajar menabong..(aku ada tabong dah..beli rah india street)...who knows one day ktkorg dapat baya palak keta pakey duit tabong.. padah ngan aku mun bena dapat k..aku spon ktkorg makan sekerem.! bena tok!

bye..

U/P : aku hanya anak seorang pekebun global! (bapak ku main FB farmville)


1 comment:

  1. nice entri... salam idul fitri dan maaf zahir batin yer dari santri.

    ReplyDelete